Különbség illat és illat között: górcső alatt a vécéillatosító spray

veceillatosito_01.jpgTöbb hónapja használtam már saját kezűleg készített légfrissítőt, amikor vendégségben az ottani, gyári vécéillatosító került a kezembe. Nem volt kérdés, hogy használnom kell – de mennyire meglepődtem! Annyira érződött a gyári műszag, hogy majdnem megbántam, hogy egyáltalán fújtam belőle. Azért örültem is: ennyire könnyű a jó, természetes és egészséges dolgokat megszokni…?

Mire odáig jutottam, hogy leüljek leírni nektek az itthoni vécébeli légfrissítő receptjét, egyrészt majdnem el is fogyott (pedig még a tél elején-közepén készítettem), másrészt rá kellett jönnöm, hogy nem tudom, pontosan mit is tettem bele.

Az biztos, hogy egy literes viráglocsolós spricnibe tettem kb. 3–5 cl alkoholt. Mivel a gyógyszertári alkoholt drágállottam, a sarki boltban vettem egy fél decis vodkát – de megteszi a házi pálinka is, amennyiben kapunk a féltve őrzött készletből kicsit. Az alkoholon kívül 20–100 csepp illóolaj kerül bele, és a literes flakont feltöltöm vízzel.

veceillatosito_02.jpgA 20–100 elég nagy intervallum. A jó minőségű olajokból elegendő 20–25 csepp is, de „[a]ki hozzá van szokva a gyári spricnikhez, annak tényleg gyengének tűnik ez az illat, de meglásd, ha kitisztul a szervezeted, akkor a széklet szaga sem lesz olyan intenzív, illetve az illatokat is lényegesen jobban fogod érezni.” (Antal Vali)

Az egyik recept szerint 10 csepp citrom és 10 csepp levendula illóolajat érdemes beletenni – a citrom fertőtlenítő és vírusellenes, a levendula nyugtató, légzéskönnyítő és gombaellenes hatása miatt.

Egy másik leírás ennél sokkal több összetevővel dolgozik: 30 csepp citrom, 25 csepp narancs, 25 csepp geránium, 10 csepp levendula, 5 csepp jázmin és 5 csepp fahéj. Úgy rémlik, én citromot, levendulát és teafát tehettem bele – de ízlés szerint bármilyen kombináció kikísérletezhető. Elrontani nem lehet.

Használat előtt fel kell rázni, nemcsak jó illatot nyújt, hanem fertőtlenít is.